Juoruilun psykologiaa Seijan innoittamana


Ihmiselämään kuuluu juoruilu. Ei kannata väittää muuta. Jokainen on joskus juoruillu, eikä se aina ole huono juttu negatiivisesta kaiustaan huolimatta. Ihmissuhdeammattilaistenmielestä juoruilulla on oma tehtävä inhimillisessä kanssakäymisessä: tunteiden, ihmissuhteiden ja asioiden selvittely niin itselleen kuin muille. Ootteko koskaan aatellu, että hyvä tarinankertoja tai huumoriveikkokin vaan maustaa perusarkisia juttuja saaden ne kuulostaa meheviltä?

Ex-avokkini Seijan toimintaa ei voi pitää kovinkaan positiivisena juoruiluna. Muija on alkanut puhua musta oikein urakalla paskaa. Oon kuullu vähän jokasuunnasta juttua, että mulla on joku vitun mielialahäiriö ja olen väkivaltainen. Tää juontaa juurensa siitä, että vedin herneen nekkuun ja palon perseeseen, kun Seija tunnusti pettäneen mua teiniprinssin kanssa. Kukaan muukaan tuskin ois nauranut hyväksyvästi ja pitänyt vihan sisällään kesken karvaimman vitutuksen ja messevän riitelysession?

Mua alkoi suoraan sanoen kyrpiä ja huusin otsasuonet pullollaan naikkoselle valitut sanat. Tän jälkeen otin käteen summamutikassa ekan esineen pöydältä ja nakkasin sit suutuspäissäni Seijan kännykän ikkunasta etupihalle. Napsahti sementtiin ja meni tietty tuhannen paskaks… Helvettiiks tunki mun naaman eteen multsaria, jossa oli teini(v*n)prinssin pärstäkuva. ”Halus näyttää, ettei mies ulkonäöllisestä vedä vertoja mulle!” Vittu, mikä akka. Kiinnosti ku kilo sonninplökää sil hetkellä. Tsiisus, vähän tilannetajua. Juu, juu, en oo paras puhumaan, kun meikäpojalle on suotu paljon temperamenttiä ja vähän heikosti itsehillintää. No, tästä riitelyshowsta Seija on keksinyt, että mä olen HULLU MiELIPUOLI. Nice!

Alkoi kiinnostaa enemmänki juoruiluilmiö ja törmäsin tämmöseen aggressiotutkija-psykologiin ku Ari Kaukiainen. Häiskä on tutkinut moista settii kouluissa ja työyhteisöissä. Määritelmän mukaan juoruilu on pahimmillaan suunnitelmallista aggressiivista käyttäytymistä, jonka tavoitteena on tuottaa pahaa mieltä toiselle ja vahingoittaa häntä tieten tahtoen. Allekirjoitan!

Siinä missä lapset saattaa harjoittaa hyvinkin suoraa juoruilua, aikuiset verhoaa sen enemmän tai vähemmän taitavasti. Kyllä, raksi ruutuun: Täysin samaa mieltä! Mul on jotain hämärii muistikuvii lapsuudesta, miten joku pihan vanhempi kingijäbä avautu mulle päin naamaa. Muistaakseni se oli tyyliin ”me ei leikitä sun kaa, ku oot ni pieni ja tyhmä”. Ja sit koko pihan poikalauma jätti mut yksin laatikolle hienon hiekkalinna-autotallini kans. Perkele, olinhan mä ennen murkkuikää lyhyempi ku muut, mut nyt vääntäisin ex-pihakamut tuhannen solmuun vapaaottelussa vaiks yhdellä kädellä.

Muistan ni elävästi, miten keräsin tippa linssissä (isot pojat ei itkenyt, mut pienet vissiin itki;) kneppikuormurit laatikolta, käppäilin kotiin ja kysyin iskältä, että oonko mä idiootti lilliputti. En muista, mitä faija vastas, mut ilmeisesti omaan tapaansa jotain tosi viisasta ja rohkaisevaa. Puol vuotta myöhemmin pihan kingi olinkin nääs MINÄ, pieni ja hintelä mutta sosiaalisesti erittäin lahjakas P-Man.

Aikuisten harjoittama piilojuoruilu vaatii helvetin hyviä sosiaalisia taitoja, toisin kuin yleensä kuvitellaan. Ensimmäinen edellytys on myötäelämisen taidon puute. Ei empaattinen ihminen halua loukata, koska tietää, kuinka paljon toista sattuu. Seija tietää tasan tarkkaan, kuinka tarkka oon siitä faktasta, et oon päästäni skarppi kaveri ja en ikinä löisi naista. EN KOSKAAN. En edes pikkurillillä läiskäsis, vaikka muutama ois sen ansainnutkin.

Varma kakkonen on tilannetaju. Piilojuoruilua ei voi harjoittaa missä tahansa, vaan tilanne pitää valita fiksusti. Seijan tapauksessa se tarkoittanee hetkiä, jolloin puhutaan muutenkin meikäläisestä, tai ihmissuhteista yleensä, ja kenties vielä silloin, kun muutkin halveksuu mua. Väittäisin sisarustapaamisen tai tyttöjenillan sopivan P-Manin dissaukseen täydellisesti.

Kolmas olennainen taito on ihmissuhdesilmä. Ei juoruta voi kelle tahansa, vaan usein yleisöksi valitaan ihmisiä, jotka ei muutenkaan tykkää juoruilun kohteesta tai on jotenki juoruilijan puolella: Seijan ystävät ja etenki meidät yhteiset ystävät, jotka on tullut tutuiksi mimmin kautta. Sit tarvitaan lisäks taitoa esittää asia niin, ettei se ole suoraa haukkumista. Tässä Seija on pelottavan hyvä. Osaa manipuloida ihmisiä. Se saaatoi joskus sanoa mullekin meikän mutsista, että ”en ny halua haukkua äitiäs, koska hän on hieno ihminen, MUTTA pitäisköhän ostaa sille joululahjaks sisustuskurssi…?”

Mä oon periaatteessa sinut muijan tekosten kanssa, koska tiedän itse olevani tervejärkinen nuori äijä. Mut kaikki muut ei välttämättä tiedä tota. Joskus mietin, kuinka monelta on mennyt juoruilun takia vaiks duuni, ystäväsuhteet tai puoliso! Ja onhan sitä nähty hurjempaakin: muistatteko, kuinka aikoinaan pörssikurssit heilui, kun Steve Jobsin väitettiin saaneen sydänkohtauksen?

Kaikista karmein tilanne on kuitenkin juoruilun kohteella. Kerran ilkeän juorun kohteeksi joutunutta syytetään helposti kaiken maailman paskasta. Mut arvatkaas, mikä on parasta? Ilman juoruilun hyväksyvää kuulikuntaa ei voi keittää myrkkyä ja homma kääntyy paskanpuhujaa itseään vasten. Mun vastaiskuni onkin kutsua mun ja Seijan yhteiset frendit, tai ne, ketä ny saan tuleen, istuksiin iltaa Testokseen ja näytän heille arkisella toiminnalla, et oon kuosissa, en mikään pöpi.

Mä en alennu sille tasolle, et alkaisin selitellä mitään paskaa, koska Seijalle lojaalit ihmiset ei ota sitä kuuleviin korviinsa. Eikä se ole mun tyylistä. Ja vastaselittelyhän tarkoittaa, että juorussa on ollut perää alunperinkin. Noup! Mä olen sosiaalisesti Seijaa tsiljoona kilsaa edellä ja aion hyödyntää tätä taitoa tilanteen ratkaisemiseksi. Jossain vaiheessa Seija itteki tajuaa, kuinka säälittävä paskanjauhaja se on muiden silmissä. Jos huhuissa ois jotain pohjaa, sen myrkynkeitto vois onnistua. Vaan kun EI OLE.

Jos alkoi kiinnostaa juoruiluilmiö, kantsii kaivaa esille Kaukiaisen tutkimus ”Sosiaalinen älykkyys epäsuoran aggression edellytyksenä. Peitetyn ja naamioidun aggression ilmenemismuotoja ja taustatekijöitä”.

Tsemppiä juorukellojen peittoamiseen itse kullekin. Elkää vajotko samalle tasolle idiootin kanssa, vaan käyttäkää nerokkaampia keinoja. Kjäh, kjäh… 😉 Nyt kevyempää aihetta eli salille ja grillaan, jossei ala sateleen… Moroooooo!

Tietoja P-man
Tosimies, joka kumartaa punaiselle lihalle, tehokkaille moottoripyörille ja itsevarmoille naisille, jotka ei yritä hyväkskäyttää mua. Jyrkkä ei puuterialushousuille, kalaruuille sekä isäehdokkaita etsiville kullikotkille. Btw: itsekin isä vm. 11.

9 Responses to Juoruilun psykologiaa Seijan innoittamana

  1. Sophie says:

    Naisilla juoruiluun liittyy monesti myös että sen avulla nostetaan omaa sosiaalista statustaan. Sen avulla voi päästä sisään porukkaan ja se joka oikeasti osaa ”sosiaalisen juoruilun”taidon voi muuttua hetkessä mitättömyydestä yhdeksi porukan suosituimmista.
    Tää on nyt ihan olettamus, mut tuntuu että miehillä asiat hoituu jotenkin selkeemmin eikä sellaista selkään puukottamista tai muuta tarvita. Kai miehet sit on niin paljon suorempia käänteissään muutenkin. Juontaa juurensa varmaan sekin tohon metsäläisperimään, ei miesten siinä kauriita metsästäessä tarvinnut paljoa juoruilla ettei riista karkais:)
    Mutta siis..itse ainakin myönnän että oon sosiaalisesti lahjakas ihminen josta toiset usein pitää heti kättelyssä,mutta sellaisten henkilöiden määrä joista itse tosissani pitäisin on melko suppea. Eli taitavasti osaan olla miellyttävä jos niin tarvitaan, vaikka en sitä tosissani tarkoittaisi. Juoruili on yksi tapa vahvistaa kaveriporukan välejä ja yhteenkuuluvuutta ja musta se on hyväksyttävää niin kauan kun se EI satuta ketään, eli on harmitonta. Tuo Seijan toiminta taas on lapsellista ja kertoo paljon siitä että taitaa painaa asia jos toinenkin mieltä, ku täytyy noin käyttäytyä.
    Hiljainen ja tyylikäs ”kosto” on aina paras ja suloisin, eli ei muuta ku illanistujaiset kehiin 🙂

    • P-man says:

      No niin Sophie, back to business! Eilen oli ni sekoboltsitunnelmat, ettei uskaltanu tarttua aiheeseen, joka vaati järkevää ajattelua. Jäin pohtimaan tota oman sosiaalisen statuksen nostamista juoruilun taidoin… Ja kyllä vaan, tunnistan ilmiön kaveripiirissäni! Mimmikamuissa on yks tällainen muikki, jonka kanssa kaikki hengaa pääasias siksi, et se on duuniss viihdealalla ja tapaa siellä paljon julkkiksia ja silmäätekeviä. Jengi haluaa kuulla tähtösten elämästä ja muuten koppava ja ylimielinen mimmi kutsutaa bileisiinki vain siksi, et kertoo hyviä juoruja duunipaikaltaan…

      Välil aina mietin, että mitäs sit, jos mimmi menettää asemansa duunissa, jää vaiks työttömäks? Tajuaakohan hän, et pidettävyys ihmisenä perustuu hyvin pitkälti asemaan duunissa sekä tähän ihmisten tuntemiseen ja heidän asioidensa laulamiseen…

      Aikamoista, mutta tietämällä asioita ja osaamalla kertoa niistä oikein voi saada vaikka mitä: duunin, kokonaan uuden sosiaalisen piirin tai luoda menestyksekkään bisneksen esim. blogin avulla… Jotenkin tuntuu vaan aika pahalta, että joku tekee bisnestä juoruamalla muista. No, Seiskat sun muuthan on tätä parhaimmillaan/pahimmillaan. 😉

      Ja myönnän itsekin olevani sosiaalinen eläin ja oon ihmisten kanssa ku kala vedessä. Kieltämättä se on vaatinut paljon harjoitusta ja suuria mokauksia, mutta on se taito sen arvoinen! Kaikkihan tässä maailmassa pyörii suhteilla, etenkin ihmissuhteilla, ja juoruilu (niin nega- kuin posimielessä) tuntuu olevan todella osa vuorovaikutusta. 🙂

  2. E-rich says:

    Joooo, vois kutsuu kyl myös ite seijan, karzun + karzun sämpylän ja näyttää niille miten meikät elää leveesti! 😀

  3. P-man says:

    Ja teiniprinssin… Joka on ex. 😉 Sophie, pirun hyvä komma! Ni hyvä, etten voi täl tuulella vastat mitään järkevää. Vastaan siis tomorror…

  4. yontte says:

    Luitteko sen tutkimuksen et naiset voivat pitää salaisuutta vain 47 tuntia. Mä olen varma et kyse on jostain biologian sanelemasta käyttäytymismallista. Ehkä juoruilu on naisille jonkinlainen keino luoda yhteisöllisyyttä? Läheisyyden ja luottamuksen osoitus kun jaetaan kiellettyä tietoa.

    • P-man says:

      J,
      Kysyitkö multa? No, en oo lukenut. Mut eiks toi oo aikas luonnollista, jos naisten on sanottu muutenkin hallitsevan meitä monipuolisemman vuorovaikutuksen? Eli sit ois perusteltua, et mimmit juoruaakin enemmän ja antaumuksella, koska sehän oli yks epäsuoran aggression ilmenemismuoto, joka vaati niit sosiaalii taitoja…

      Hmm … Yhteisöllisyys, ja webyhteisöllisyys, siitä muuten puhuttiin tänään luennolla! Voi se olla noinkin, Jontte… Kaikkee sitä äijät pähkii ti-iltani. Gojimarjoja ja juoruilun psykologiaa… Oisko hoidon paikka?

    • Sophie says:

      Mä allekirjoitan kyllä täysin tän yonten kommentin. Paitsi että oon tehnyt havainnon siitä että mitä enemmän aikaa jonkun ”uutisen” kuulemisen kulumisesta menee, eli siis yli ton kriittisen 47h, se on helpompi pitää omana tietona. Naisilla (siis mä itsehän en mitenkään kuulu tähän kyseiseen juoruilevaan ihmisjoukkoon..mut siis ne muut ;)) on ihme tarve päästä möläyttämään juttu äkkiä vaan jollekkin, ja saada ruodittua sitä mahdollisimman mehukkaasti. Siitä yleensä tietää että jotain ”hyvää” on tulossa ku joku aloitta ”tätä ei nyt sais kertoa kenellekkään, mut mä kuulin ihan sattumalta….”
      Siinä mielessä pidän itse enemmän poikapuolisten kavereiden kanssa jutteluista, koska niistä saa usein oikeasti kunnon keskusteluita aikaseks eikä koko aika mene jonkun kaverin elämän ja parisuhdesotkujen ruotimiseen.
      Ps. mä en näköjään ikinä onnistu tiivistämään sanomisiani mukavan lyhyeksi kommentiksi, pahoitteluni siis näistä kilometrikirjeistä 🙂

      • P-man says:

        Kyl se varmaan just noin on. Eikös naiset tykkää muutenkin vääntää ja kääntää kaikki juuret mahd. mehukkaasti ympäri? Ja just toi Emsunkin kuvaama tyyli ”älä kerro kellekään” … Pitäis oikeesti vuodattaa joku salaisuus maailmalle yhen mimmikaverin kautta ja katsoo, millon mutsi soittaa mulle ja kysyy siitä… 😉

        Kyl me ja mimmit ollaan tosi erilaisia vuorovaikutukses ylipäänsäkin. Mäkin oon ainaki ollut tsiljoona kertaa semmoses tilanteessa, et oon täysin loppu puhuun jostain aiheesta (esim. siitä, miksi käytän Tiinan hiusvahaa enkä omaani;) ja Tiina taas pystys jutteleen tosta mun mielest turhanpäiväisestä setistä vaiks tunteja… Ja juttu viel mukavasti harhaantuu ihan eri urille ku alunperin…

        Kerran se meni ni syvälliseksi, et mimmi alkoi epäillä, et mul on joku suurempikin ulkonäkö- ja ikäkriisi, kun puunaan itteeni ni hemmetin kauan… Ja mä kun taas en jaksanut keskeustella tost yhtään sen enempää. Mä lainaan nääs sen vahaa vaan yhdest syystä: se on parempaa ku omani ja sitä on ISO purkki. Mut ei asiaan liity sen suurempia…

        Voe teitä naisia. Kuinka ihania ja kauhean vaikeaselkoisia te oottekaan yhtä aikaa… 😉 Ja Sophie, symppaan sua! Ei nää munkaan sepustukset lyhyitä tuppaa oleen. Paljon sanottavaa ja mä oon viel huono typistään asioit, jossei ole pakko…

  5. emsu says:

    Mä ainakin pidän turpani kii jos niin oon jonkun kanssa sopinut! 😀 Mut joskus oikee mietin tota et miten hyvä, ku joku tyhmä kertoo salaisuuden jollekin..ja siitä se sit levii.
    Ensi hirvee alkuspiikki siitä miten sitä ei saa sit eteenpäin kertoo. Ja et tieto on errrrittäin salaista! ”Et saa sit kertoo kellekään!” Sit tää jolle juttu on kerrottu miettii juttua yksin ja on vaan, et no en mä voi olla hiljaakaan.
    Sit se menee toisen tyypin luo, kattoo silmiin, puhuu vakavana just, et EI saa kertoo kellekään. Sanoo, et ”en oo kertonu muille, älä siis kerro eteenpäin. Mäkään en kerro enää muille.”
    Mut kylhän nyt siis aina yhelle voi kertoo, kylhän se varmasti on sit hiljaa siitä xDD Ja kohta kaikkki tietää sulle uskotun jutun, ja kohta se onki myös sen korvissa ketä juttu koskee..ai ai nää on niin meheviä tilanteita. 😛

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

