Turvallisuusviikko – Saaaaatans MOPPEBILAR!!
22.10.2009 17 kommenttia
Ei helvete et mä vihaan mopoautoja. Joku ehkä jo ihmettelee, et mitenköhän ne k(a)uppakassit liittyy turvallisuusviikkoon, mut mun mielestä liittyy vähä liikaakin. Ne jos mitkä on vaarallisia! …ja rumia. Sen muistaa joka kerta ku ohi paahtaa neljääkymppiä kaasutteleva kaljakori, josta kuuluu täpöllä joku nolo bassojytke. Mopoautojen, tai siis mautojen kuten meillä päin on tapana sanoo, perseys on helppo muistaa myös silloin ku mauto ryhmittyy väärin ja meinaa ajaa kylkeen… tai silloin ku se on parkkeerattu pariin ruutuun poikittain. TAI silloin ku lukee uutisista, että joukko nuoria makaa teholla/on menettäny henkensä ku on tullu perseiltyä mauton ratissa. .___.

ILTALEHTI: Mopoauto syttyi palamaan Espoon Matinkylässä sijaitsevan koulun pihalla. Nuori kuski ehti nousta autosta ulos ennen kuin mopoauto roihahti ilmiliekkeihin. (14.5.)
–
Ne on oikeesti vaarallisia ja mul on siihen hyvät perustelutkin tän vihanpurkauksen ohella. Eli, ulkomuodoltaanhan mopoautot on vähä ku normiautoja, mut vaan rumia sellasia ja pienempiä. Pointtina kuitenkin se, että niihin ei ehkä aina osaa suhtautua niinku mopoihin. Jos pientareella ajelee skootteri tai tossumopo (ah, missä ovatkaan vanhat kunnon Honda Monkeyt ja Suzuki PV:t??), nii autoilijana on helppo väistää vähä kauempaa ja yleensäkin varoa, koska kyseessä on MOPO ja tietää, että törmäystilanteessa kävis tosi huonosti.
:S
Mopoauton kohdalla taas ei välttämättä aina aattele, et periaatteessa edellä ajelee mopo. Jos tulee yhteentörmäys, niin auton puskuriin saattaa tulla pieni lommo ja sit taas mauto menee ihan paskaks ja kyydissä olijoille käy lähes poikkeuksetta kalpaten, onhan se kori vaan muovia ja ihan olemattomilla turvakaarilla… onko niissä ees sellasia? Evt mistä purkasta ne on kyhätty… ja siitä niiden paloturvallisuudesta ja muusta en ees ala, vaan laitoinkin aiheesta kuvia jutun kylkeen. Mä en ikimaailmassa päästäis muksuani ajeleen tollasella tai olis missään nimessä ite ajanu teinivaiheessa. Tästä päästäänkin seuraavaan pointtiin: eli näitä moppareita saa siis todella ajaa pelkän teoriakokeen suorittamisen jälkeen 15-vuotiaasta alkaen. Perkele, joku roti ny tähänki maahan, niitä sikiää ihan joka puolella. Ruotsissa noita ei onneks oo juuri missään… harkitten kohta vakavasti paluumuuttoa.
–
Miettikää ny… mopoauto maksaa ensinnäkin siitä ~10k €:stä eteenpäin ja mitä sillä saa? Jonku korealaisen muovikyhäelmän! En voi ees sanoin kuvailla kuinka paljon niitä vihaan! Tai no ehkä tää päällimmäinen tunne vähän saattaa paistaa tästä mun tekstisävystä. 😀
Mut syvä viha ehkä juontaa juurensa siitä, et meidän Ansun kaveripiiristä on jo useempi päätyny teholle mopoautokolarin takia. EI NÄIN. Yritän aina kyytsätä Ansua mahdollisimman paljon mihin ikinä tarviikin, ettei sen tarvii turvautua noihin mautoilijoihin.
Ja palatakseni vielä tohon hintaan, niin kyl ainaki mulla olis parempaa käyttöö kymppitonnille… ilmeisesti suomalaisilla on liikaa rahaa näpeissään. Tulee myös mieleen, et välittääkö vanhemmat lapsistaan enää niin paljoo, kerta on valmiita vaarantaan jälkeläistensä turvallisuuden?
Jos nyt pitäis yrittää ymmärtää MIKSI joku semmosen voi mahdollisesti haluta, niin keksin syitä tasan kolme:
***
1. voi kuskata kovan jätkän hokikamat hokireeneihin, jeee.
2. ei kastu, kun ajelee.
…. ja viimesimpänä, vaan ei vähäisimpänä syynä:
3. uus ulottuvuus teinikännäykselle ja kuksimiselle.
***
Mut ei mikään pillu oo kymppitonnin tai henkensä vaarantamisen arvonen. Agree?
Parhaat naurut tänään! Tää Erpan lemmenpuhelu, jost mainittin eilen Twitteris, koski varmaan mautoja, never heard the term. Sen verta kovaa se kiihkos, et kuulu meikän boxiin, ja aika vitun monta neliöitä on välis. Jep, the juttu: en tienny, et noi on tehty muovailuvahasta. Ja et teoriat+ mopokortil saa ajaa?! Aivan sick. Toi on liikenneturvallisuudelle vittuiluu! Sit normi mopo, tai 18 vee auto, ja sil välil pyörät, skedet ja sukset esiin lapsukaiset. Muuten, kybätonnil sais jo semiuuden A3:n, eikä menis heti rusinaks. 😉 Kyl meikä venais ajokorttia. No, oli pakko, koska faija ei maksanut mopoo. Sen sijaan yritti kääntää huomion ilmailuun ja lupas vanhempana maksaa lentolupakirjanki. No, vittu. Mä valittin jäkiksen ja fudiksen. El Stupido, again. Nyt kaduttaa… Öitä tyypit. Nainen valittaa, ku ”oon aina kii puhelimes”. Varmaan epäilee sutinoist selän takana tai luulee työnarkkikseks, mut enpä voi blogist kertoo. V*ttumainen tilanne oikeesti…
Haha, joo mauton vaaroista kiihkosin eilen, taas kerran, ansulle ku se puhu jostain juipista, jonka kyydissä meinas lähtee hesaan jollekin keikalle viikonloppuna. EI OO LÄHDÖSSÄ. Käyn sit heittää sen vaikka ite hondalla perille, mut jumalauta mauton kyytiin ei oo mun ainoo siskoni kyl menos ja ainakaa noin pitkälle ja vaaralliselle pätkälle. >:/
Ja siis mopokortinhan saa siis pelkällä teoriakokeen suorittamisella, ei tarvii ees käydä tunneilla saati sit tutustua käytäntöön. Se on joku 10 kyssäriä mopokypärän hihnoista ja muista turhista ja se on siinä. Ihan täyttä paskaa. Sori tää kielenkäyttö, mut jotenkin nään pahasti punasta tästä aiheesta. Kumma juttu kyl, etten oo aiemmin avautunu. 😮
kuva2: tiedätkö, mitä tolle tapahtui, et siit tuli purkkaa? Törmäys ja tulipalo vai? Kauheeta jälkee. Kasa haisevaa muovia ja ruumiita…
Ja siis olis ehkä pitäny tuoda jo tos tekstis ilmi, et kuva2 on seurausta kuva1:lle. Eli siinä on samainen mauto palaneena tuhannenvitunpurkkakasaks. Eipä jää paljoo jäljelle ”turvakaarista”. Naisten rintsikoistaki taitais jäädä enempi jäljelle. Tuli tukikaarista mieleen…. tai kaarituista mitkäikinäonkaan.
Nyt toimii tää ajattelu lähes yhtä varmalla teholla ku mauton variaattori… vois siirtyä nukkuun. Mitsu onkin jo unessa. On muuten tehny pesän mun lattialle jättämiin lökäreihin. 😀
Öitä tyypeille! 🙂
Huomenta! E-rich on niin täysin oikeessa noista mopoautoista.
Oikeita surmanloukkuja. Pidä siskos niistä kaukana.
Kun ei ne pienet ymmärrä liikennekäyttäytymisestä mitään. Totta, tää on hirveetä yleistämistä, mutta pelkästään noi väärinkäyttäytyjäthän tuolta erottuu loppupeleissä. Ja komppaan kyllä siinäkin, että ei sitä itse autoilijana tajua olevansa mopoautoilijoiden seassa niin kauan kuin kaikki menee hyvin. Kuvittelee tietenkin, että liikennesäännöt on hallussa. Sille hitaan liikenteen kolmiollekin turtuu niin, etten ainakaan itse reagoi suuremmin, kun sellainen vilahtaa. (Ja sehän on perässä, ei edestä edes huomaa. Pitäis olla joku välkkyvä valo niin kuin tieliikennelaitoksen autoilla.)
Mutta teidän iloksi voin kertoa, että mopokorttiasetukset ovat muuttumassa. AKE:n tavoite oli saada mopokorttiakin varten tulevat opetusmääräykset valmiiksi siten, että vuoden 2010 alusta olis mopokorttiakin varten tarvinut käydä tietty määrä ajo- ja teoriaopetusta ja totta kai tutkintoajossa ennen liikenteeseen pääsyä. Liikenneministeri Vehviläinen on antanut tiistaina 20.10. lausunnon, jossa kerrotaan, että jatkoaikaa mopokorttimuutokselle on annettu ensi syksyyn. (ake.fi)
Ja mun käsittääkseni tossa uudessa systeemissä tulee tarkennukset siitä, saako sillä pelkällä M-kortilla ajaa mopoautoa.
🙂
Mntt, mikä ilouutinen, jos/kun asetukset muuttuu. Erinomaista. Toivotaan, et jotain saadaan aikaan eikä vaan ajatella. Hyvä uutinen. Tosin edelleen, mopoautot pitäis kieltää lailla tai sit vastaavasti räjäyttää niiden tuotantotehtaat. Toki toi o markkinoijalle huipputuote, koska tommost ei ollutkaan ja markkinoilla oli sille tilaus ja kuluttajat seteliniput kädessä.
Ei mua niinkään itteeni auton ratissa tai prätkän päällä hirvitä, mut mopot on ku potkulautoja, ku niillä kolaroi pahemmin: aina kuolee. Eikä tartte ku ajaa mopo-mopo-kolari, niinku just Rauman casestä huomattiin.tais toinen poika kuolla sit päävammaansa…? 😦
No, kohta hauskempiin aiheisiin. Juttelin vaarin kans melkoisen puhelun aamusella. 😉
Kato ny, harmia vaan kaikella tavalla! Suht miehekäs linkki toi jälkimmäinen. 😉
http://www.aamulehti.fi/mobiili/index.shtml?159570
http://www.nokianuutiset.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=NUU_newssite%2FAMLayout&cid=1194628364844&p=1194595526002&packedargs=packedargs%3Dsectionpage%253DUutiset%2526assetname%253DSiuron%252Bkent%2525C3%2525A4n%252Btuhoty%2525C3%2525B6st%2525C3%2525A4%252Btuhansien%252Blasku&pagename=AMWrapper
Ja hei, lisäyksenä vielä. Ilmeisesti v.2013 lähtien mopoautoihin ei enää riitä mopokortti, vaan se on jokin mopo- ja henkilöautokortin välimuoto.
Aivan helvetin hieno juttu! Kerranki jotain hienoa liikenneturvasektorilla! Kiitos mntt tiedosta.
”Miettikää ny… mopoauto maksaa ensinnäkin siitä ~10k €:stä eteenpäin” Ehkäpä tämän aiheen kirjoittalla ei taida löytyä mistään yhtä kymppitonnia. Siksi mopoautot ovat ns porvari väelle. EIKÄ RUOTTISTA MUUTTANEILLE HOMOILLE! Ja sehän on vain kuljettajasta kiinni kuinka liikenteessä ajelee. Tuohon kun väitetään että ei mautoilija osaa ajaa nii ei juuri kortin saaneet autoilijatkaan osaa suurin osa ajaa vaikka ajotunteja ovat käyneet yhtä paskoja kusekeja ne ovat. Mautolla ajaessa saa sitä paitsi opetella jo autokorttia varten. Mopoautoille sattuu kaikista maantiellä liikkuvista ajoneuvoryhmistä vähiten henkilövahinkoja (VAMMAUTUNEIDEN LUKUMÄÄRÄ SUHTEUTETTUNA AJONEUVOMÄÄRÄÄN)
Loukkaantuneet / 100 000 ajoneuvoa v.2007:
– Moottoripyörät 1621
– Mopot ja skootterit 865
– Autot 694
– Mopoautot 163
Moro -.- ja kiitoksia syväluotaavasta(?!) kommentista!
Ah, tää on jotenki joka kerta yhtä sydäntä lämmittävää ku porukka käy huutelemassa päät punasena ja palkokasvit nenässä. En voi taas sanoin kuvailla kuinka kovaan ääneen tääl jätkien kans revettiin! Kiitos, piristit testoslaisten päivää! Ehdinkin jo unohtaa kaikkien Ruotsin kamaralla asuneiden olevan homoja, sillaihan se kansakunta tunnetusti lisääntyykin. 😉
Mut aiheeseen. Jos olisit blogia tätä tekstiä pitemmälle lukenut, olisit tietonen et kymppitonni ja useempikin olis mopoaikaan löytyny kerta satun faijan puolelta kuuluun juurikin tohon paskaporvariväestöön, vaan enpä haksahtanut mauton houkutuksiin. x)
Saanko udella mistä oot ”tilastotietosi” löytänyt, koska Suomessa mautoja rekisteröitiin vuoteen 2007 mennes Wikin mukaan 1258 kappaletta, joten loukkaantuneiden osuus siinä tapaukses on ~13 % kaikista mautoilijoista. Se on kyl melko huolestuttava osuus, jos tosiaan pitää paikkansa.
Tottahan se on, et ei kaikki muidenkaan ajoneuvojen kuljettajat aina kovin päteviä oo. On vaan itelle ja omalle lähipiirille sattunu paljon huonoja kokemuksia juurikin mautoihin liittyen. Mut joo, pääpointtina itse kulkuneuvon heikkous -> olematon runko, hidas vauhti, hämäävä ulkomuoto yhdistettynä kuskin kokemattomuuteen (eri asia ku paskuus) on vaarallinen kombo liikenteessä, se on vaan puhdas fakta, ei pelkästään mun mielipide.
Oon pahoillani jos teksti osui arkaan paikkaan pahoittaen mieltäsi… tai no totta puhuen en ees oo pahoillani. Mun puolesta mautot sais poistaa maailmankartalta ihan turvallisuuden ja esteettisyydenkin vuoksi. Tää on mun mielipide ja niitä saa onneks omas blogis julistaa isoon ääneen ihan luvan kans. 😉
Mut joo toivon toki, että selviät itse mautoilijan urastasi ilman suurempia vahinkoja. Onnea matkaan ja muista pitää mautolippu korkealla!
T: Erppa aka Ruotsihomo
P.S. Jos mahdollisen seuraavan kommenttisi sisältö ei ole asiallisempaa, se jää kokonaan julkaisematta. 🙂
Jätkähän osaa jo kirjoittaa suomea!! Vau mikä vastaus Erpa…! 🙂
Täh… oonhan mä aina osannu. Yleensä vaan tulee innoissaan naputeltuu vaan the erpaslangii. 😉
Sä vaan kuulostit joltain mautospesialistilta tilastoines ja analyyseines! Propsit! 😉
Esitän 2 faktaa:
1. Mopoauton kuljettamiseen vaaditaan mopokortti (paitsi jos on ehtinyt täyttää 15 ennen kuin asetus mopokortista tuli voimaan)
2. Ruotsissa ei ole mopoautoja koska siellä saa ajella ”traktoreilla”. Ts. 15 tai 16-vuotiaat saavat ajaa ajoneuvolla jossa on traktorin moottori ja huippunopeus 40km/h.
Tämähän on huomattavasti järkevämpää, koska ennen vaadittua ikää pääsee opiskelemaan moottoritekniikkaa ja voi vaihtaa traktorin moottorin vaikka Hummeriin. Kyllä, lähes mihin tahansa normaaliin henkilöautoon kun vaihtaa max 40km/h huippunopeuden saavuttavan traktorin moottorin (ja ehkä tähän vaaditaan jonkunlainen rekisteröintikin?), sillä saa ruotsalainen teini ajella muun liikenteen seassa.
Selkeä etu mopoautoihin verrattuna, oikeat henkilöautot on tehty pellistä eikä muovista. Haittapuolena toki liikenteentukkona oleminen, mutta huomattavasti tyylikkäämmin. Kuvittele esim. Volvo PV544 (puukenkä) tällaisena ”mopoautona”, on lujaa peltiä ja tyylikäs. Bonuksena sitten kun täyttää 18 voi sen entisöidä henkilöautoksi.
Moron KP ja tervetulemas meseen!
WTF? Ootko tosissa tosta moottorinvaihtojutusta? How clever! Ei todellakaan tartte kuolla korittomilla ajoneuvoilla alaikäisenä.
Kyllä mahtaa mopovalmistajia vituttaa Ruotsin markkinoilla. Mutta tosi fiksua ajatella nuoria eikä pelkkiä markkijoijia. Ja toisaalta, tarviihan niitä tuunattavia autojakin sitten. Tuo oli mielenkiintoinen tieto. Oppiihan siinä käsitteleen täyskokoistakin iha eri tavalla.
Saako siis noilla tuunatuilla autoilla siis ajaa missä vaan teillä ja yksin siis? Ja riittää, että on ns. mopoiässä. Ja noiden kuljettamiseen tarttee sit jonkun kevennetyn version ajokortista? Nerokasta.
Voisko joku nyt heittää vihdoinkin mulle ideaa, minkä ostaisin käteväksi kakkosautoksi Audoin rinnalle. Volvo? Tylsä? Mut taattua laatua kai?