Kehitysvammasta ja syrjinnästä
02.06.2010 21 kommenttia
Olin tehnyt pari yötä putkeen duunia ja lähdin nollaamaan aivojani paikalliseen kuppilaan, Cafe Europaan. Olin jo tosi väsynyt kuppilaan päästessä, meinasin kompastua kynnysmattoon ja lentää päistikkaa portsarin syliin. Ei siinä auttanut selitellä, että ”olen väsynyt mutta selvin päin” –> paikan vaihto.
Jatkoin matkaani Konttoriin, johon frendit tuli perässä. Tilasin heitä venttaillessani pienen oluen – illan ensimmäisen – ja kaikki sujui mainiosti. Kun ympäripäihtyneet frendini tulivat Europasta Konttoriin, meille ei enää myytykään mitään. Tarjoilija vain totesi mulle ja seurueelleni, että ”kattelinkin sun silmiäs jo aikaisemmin ja mietin kannattaako sulle ees olutta myydä, kun taidat olla aivan umpijurrissa”. No, se oli sitten viimeinen niitti ja eikun etipäin kohti Ilvesta. Puolikas kaljakin jäi juomatta. Ilveksessä matka tyssäsi ovelle, kun poke ilmoitti, ettei humalatilassa ole mitään asiaa raflaan. Okei joo, frendini olivat suht kivassa tuiskeessa mutta meitsi selvin päin. Eipä siinä auttanut muu kuin tyytyä lähteen Testokseen ja vetää pää täyteen himassa, kerta ei ollut asiaa kapakoihin sinä iltana.
Kaiken kukkuraksi joku oli tilannut poliisit Ipan eteen puhalluttamaan, koska ”oli syytä epäillä että kaveri ajaa kännissä”. Saldoni puhalluksen jälkeen oli tietty puhdas nolla, sillä ihan oikeasti en ota, kun ajan. Tyhmien hommaa ajassa sievissä.
Poliisit oli viemässä mut asemalle huumetesteihin, koska ”silmät näyttää lasittuneilta ja käyttäydyt epäilyttävästi”. No totta v*ssa käytäydyin epäilyttävästi, kun olin just valvonut kaksi yötä ja käännytetty kolmesta kapakasta aiheettomasti. Tilanne saatiin kuitenkin rauhoitettua ja meitsi ja seurueeni päästiin lähtemään himaan ilman sen suurempia konflikteja. Mulle ei tullut mieleenkään soittaa mammalle, joka toimii vähemmistöryhmien parissa kasvatus- ja suvaitsuuspuolen duunissa, että äiti nostais tosta asiasta metakan mediassa. Itse asiassa ei mulle tullut mieleen, että mua ois jotenkin syrjitty verrattuna muihin asiakkaisiin, vaan päin vastoin, kunnioitan sitä, että poket oli valppaana ja hoitivat duuninsa. Olinhan mä epäilyttävä, vaikken kuitenkaan kännissä! Turha näistä on tehdä numeroa. No joo Kallen tapauksessa tietenkin keihäänkärjeksi nostettiin kehitysvamma – kappas, kappas. Vammaisten oikeuksista ei ole hetkeen puhuttu.
Jotenkin tuntuu, että oiskohan tässä Kallen tarinassa enemmän kyse äidin ylireagoinnista tai jopa julkisuuden kipeydestä kuin pojan kaltoin kohtelusta? Kallehan oli sitä paitsi alaikäinen baariin, mihin oli pyrkimässä. Ja mistä ihmeestä äiti veti sellaisen johtopäätöksen, että poika käännytetttin ovelta kehitysvamman takia ,eikä esimerkiksi siksi, että oli syytä epäillä nuoren henkilön vahvaa päihtymistilaa? Kalle kun ei näytä kehitysvammaiselta, joten tuollaiset selitykset on hyvinkin saattaneet kuulostaa poken korvaan pelkältä läpyskältä tai suurelta valheelta. Kyllä siellä ovilla ammatti-ihmisiä on, joten turha tuomita pokea suvaitsemattomuudesta. Käännytykselle oli järkiperustelut, jotka eivät ehkä liittyneet mitenkään vammaan. Väistämättä mieleen nousee yksi ajatus: Jollei Kallen mutsi olisi ollut TV1:n uutistenlukija Marjukka Havumäki, olisikohan koko jutusta uutisoitu millään tasolla?
Ja täytyy sanoa, että aika nolon kommentin oli antanut myös Invalidiliitto toteamalla, että ”selkeä tapaus, syrjinnästä on kyse”. Kukaanhan ei ole kuullut pokea tai hänen esimiestään, eikä asiaa ole vieläkään selvitetty kunnolla. Taas tuomittiin yksi poke ja ravintolaketju ilman kunnon perusteita oletuksiin perustuen. Todennäköisesti kyseessä on ollut inhimillinen erehdys, eikä tietoinen syrjintä. Mielestäni tää menee siihen samaan sarjaan kuin aikoinaan HM:n alusvaatekampanjoiden kieltäminen siitä syystä, että ne houkutteli pedofiileja ulos luukuistaan. Mikä logiikka, missä? Enemmän huolissani mä olisin vammaisten oikeuksista yleensäkin. Jos kehitysvammaisten suurin ongelmansa olis se, että alaikäistä kompuroivaa nuorta miestä ei päästetty ravintolaan sisään hänen omaa parastaan silmällä pitäen, Suomen vammaishuolto olisi hyvissä kantimissa.
Ja vielä yks avautuminen:
Ja voi luoda tota Iltalehden tyyliä kirjoittaa asiasta. Ihan tollain off the recordina sitten ovat heittäneet kuvatekstiksi jutun yhteyteen tällaista settiä: ”Kalle Havumäellä on oma Resisposse-niminen kokoonpano, jonka rapsolistina hän on toiminut jo vuosia”.
Oliko jutun tarkoitus sittenkin markkinoida Kallen bändiä sekä nostaa julkisuuteen Kallen mammaa? Ehkä näemme äiti Havumäen seuraavissa Eduskuntavaaleissa ehdolla pääteemoinaan kehitysvammaisten aseman parantaminen. Aihepiiri on Marjukan sydäntä lähellä jopa siinä määrin, että Wikipediassakin kerrotaan että nainen on toiminut aktiivisesti kehitysvammaisten parissa, ja toisaalta muistetaan jälleen hehkuttaa Kallen räppibändiä. Tää yhteys jotenkin vie koko tärkeältä jutulta pohjan pois. 😦
Ja toinenkin epäkohta koko tähän liittyen… Pitäisi toimittajan tietää, että mitä enemmän mediassa yritetään luoda kuvaa, että ”vammaiset on kuin ketä tahansa ihmisiä tai että vammaiset on ihan tavallisia tyyppejä”, sitä enemmän se kääntyy itseään vastaan ja vaikuttaa ainoastaan tekopyhyydeltä. Ei suvaitsevaisuus ole sitä, että pitää korostaa mediassa hirveellä äänellä, mitä vammaiset ovat tai eivät ole. Siinähän jo tehdään yksi luokittelu vammaisten ja ”tavallisten” kesken, kun aletaan puhua meistä ja teistä. Aito suvaitsevaisuus syntyy arkisista teoista ja suhtautumistavoista, jotka muuttuvat tosin valitettavan hitaasti.
Tässä Kallen tapauksessa on nyt tainnut mennyt jauhot ja pullat hiukka sekaisin johtuen äitin asemasta mediassa. Kallehan tuntuu varsin symppikselta kaverilta ja oikeesti on tosi perseestä, jos hän on joutunut kohtaamaan syrjintää aiheettomasti. Vai mitä mieltä muut ovat?
Nim. Siskolla aivovamma:(
Onhan se väärin, kun ikää on sopivasti ravintolaan, mutta kehitysvamma tekee sen, että kompuroi. Portsareille pitäisi olla enemmän koulutusta, miten kohdata kehitysvammainen.
Mutta kun ei välttämättä kehitysvammahuollossa työskenteleväkään erota sopusuhtaista kehitysvammaista ja tervettä toisistaan – oli hän sitten humalassa tai ei – niin mitenkäs sitten poket?
ja tässä tapauksessa pitää muistaa, että poke on tulkinnu tilanteen omista lähtökohdista: K ompuroi = humassa –> ei päästetä sisään. Tuskin poke on oikeesti ees ajatellut Kallen kehitysvammaa saatika siksi evännyt sisäänpääsyn. Kehitysvamma yhdistettiin tähän asiaan vasta siinä vaiheessa, kun Kallen äiti tuli hätiin ja teki asiasta medianumeron. 😦
Jaa niin joo, ja kyllä munkinj siskoo syrjittiin terveydenhuollossa, vaikka just selvis, että sille tuli kolarista aivovamma. Väittivät puoli vuotta terveeksi eikä saanut apuu mistään… 😦
https://ristipissarit.wordpress.com/2009/12/17/tyopaiva-8-perhekriisi/
https://ristipissarit.wordpress.com/2010/01/15/kuka-tan-paskasaavin-tilas/
Ja meikää syrjittiin eron aikaan siksi, että satuin olemaan äijä…
https://ristipissarit.wordpress.com/2009/09/21/juoruilun-psykologiaa/
Ihan kaikesta ei kuitenkaan passaa mediassa äitin kautta vinkua, vaiks omassa blogissa voikin niistä avautua…
ai jaahas… hittejä tolla haettiin?
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/06/kehitysvammaisia_ei_oteta_vakavasti_1728839.html?origin=rss
Tää oli kyllä vähän ontuva näkökulma. Ensinnäkin se, että sä kerran et ole päässyt väsymyksesi takia baariin, ei ole mikään vertailukohta sille, että joku ei välttämättä toistuvasti vammastaan johtuvista syistä pääse. Sä voit nukkua väsymyksesi pois, mutta vammainen ei voi tehdä mitään kevätjuhlaliikettä. Vamma pysyy koko loppuelämän, ja vamman plus sen tuomien ongelmien kanssa on elettävä loppuelämä. On monia sellaisia sairauksia, joissa ihminen saattaa vaikuttaa humalaiselta tai muuten sekavassa olotilassa olevalta. Siksi mun mielestä ravintoloiden henkilökunnalla pitäisi olla jonkinlaisia valmiuksia tunnistaa tällaiset tapaukset. Tuosta sun kirjoituksestasi saa sen kuvan, että jos ihmistä ei ulkoapäin tunnista kehitysvammaiseksi, niin on ihan okei käännyyttää jonkun paikan ovelta ajatellen tämän olevan humalassa. Sitä paitsi tuntuu hassulta, että joku pelkän kompuroinnin takia poistetaan baarista. Itse olen tehnyt ravintoloissa paljon siivottomampiakin juttuja, enkä ole lentänyt ulos.
Sitä en ymmärrä miksi joku bändi pitää mainita, mutta muuten tässä on kyse ihan oikeasta asiasta ja ilmiöstä. Samaten on epäolennaista onko Kallen äiti uutistenlukija vai ei. Mielestäni tämän päivän uutisoinnissa, jossa kerrotaan baarin hlökunnan anteeksipyynnöstä, kiteytyy suhtautuminen vammaisiin. Heidän ylitseen puhutaan, aivan kuin he itse eivät ymmärtäisi hevon paskaakaan mitään. Anteeksipyyntö oli siis suunnattu enemmänkin Kallen äidille kuin Kallelle itselleen.
Ei, kun ongelma on just se, että Kallen äiti ON mediapersoona. Se tekee tästä ni helvetin tekopyhää! Jos Kalle ois Kalle Tuntemattoman Poika Havumäki, tässä ei ois mitn ihmeellistä. Mut nyt tuntuu jotenkin siltä, että mutsi vähän niinkus yrittää ratsastaa poikansa vammalla.. ”Mä oon niin suuri ja mahtava mediapersoona ja tahdon auttaa” mutta joo… Kun se tekee sen ni VÄÄRIN!!! Ei ihmiset ole tyhmiä, vaan ne haistaa heti itsekkäät tarkoitusperät.
Ja hei Tintsu, just noinhan se menee, että ravintolan eessä baariaikaan kompuroivat ON kännikäisiä 99 %:sti. Ei heitä ekana aleta kehitysvammaisina pitää, vaikka ehkä joskus pitäisi poken ollakin skarpinpana tän tyyppisten juttujen suhteen…
Musta tää on säälin keräämistä ja nokkansa pistämistä väärään soppaan. 😦 Mut virhe tehtiin jo ja Kalle siitä taattu kärsii lopulta: Vai häh?
Niin, ja siis anteeksipyyntö pitikin suunnata Kallen mutsille, eikä Kallelle, koska eihän Kalle ole tästä vouhottanut tietääkseni? Fiksuna nuorena miehenä varmaan feidaa koko kohun ja todennäköisesti miettii, että mutsi hoi, mitä menit tekemään… Kyllä mä hiffaan, ettei kehitysvamma tai sairas ylipäänsäkään tarkoita samaa ku älyvamma mut tässä tän tyyppiset jututhan just ylläpitää mielikuvaa siitä, ettei kehitysvammaiset tai ylipäänsä sairaat ja vammaiset pysty tekeen itse mitään omalle asialleen, kun pitää laittaa ”julkkismammat” hommiin säälittävän läpinäkyvällä paskatavalla. Vituiks meni.
Menee ohi aiheen hiukka, mut miettikää millaista kohtelua nämä ihmiset saavat… Järkkyä. 😦
http://www.iltalehti.fi/nettitv/?22091603
Onkohan itse uutistenlukija nostanut itseään tässä jalustalle vai onko se ollut media. Veikkaan jälkimmäistä.
Mitä tulee liikalihaviin, niin sitä en ole koskaan tajunnut, että jos joku on niin helvetin läski, ettei pääs sängystä ylsös, niin jonkun on roudattava sille läskille sitä vitun laardinrakennusainetta. Siinä on jo aika vastuutonta kantaa sipsipusseja jollekin itsensä liikuntakyvyttömäks syöneelle.
Vaikka baarien asiakkaista 99 % olisikin puhtaasti kännisiä, niin silti pitää muistaa sen 1%:n olemassaolo. Mä en yhtään ihmettele syrjintää, sillä suurimmalla osalla mun tuntemilla vartijoilla, portsrareilla ja poliiseilla ei ole hevon vitun vertaa mitään psykologista silmää tai muutenkaan mitään tunneälyä. Noihin ammatteihin hakeutuu yleensä tietyntyyppiset ihmiset, ja yleensä juuri niitä tyyppejä sinne ei pitäis päästää.
Suhteessa aivan yhtä vähän on psykologista silmää myöskään lääkäreille, terkkareilla, opettajilla tai kouluttajilla. Mun mielestä pokeja ei kannata alkaa yleistämään tässä suhteessa, eikä kyllä ylipäänsä ravintoloitakaan. Mun on hyvin vaikea uskoa näillä taustoilla, että tässä ois kyse syrjinnästä, mutta sitähän me tuskin ikinä saamme tietää, koska Havumäkien versio totuudesta on nyt se ainoa oikea. Ja vahva sellaien onkin, koska kyseessä on vammainen ihminen vs. normaali terve ihminen ja yleensähän epätavallisuus aina aina sääliä tai huomioita kuin normaali/tavallinen.
Mä veikkaan, että tää tulee rva Havumäeltä. Hän on tunnettu tämän asian ajaja ollut ennenkin, mikä on ihan ymmärrettävää, kun oma poika on kehitysvammainen. Niin olisin minäki kiinnostunut oman kekarani asioista.
Komppaan tässä kyllä kovasti Tiinaa. Koska mä ainakin koko ajan jutuista päättelin että tyypiltä oli pääsy kielletty sen takia että luultiin humalaiseks – mut ongelma on siinä ettei tää Kalle ite oo millään tavoin aiheuttanu sitä että saattaa vaikuttaa humalaiselta, eli jos suosiolla hyväksytään et poket on aina oikeassa käännyttäessään jonkun niiden mielestä humalaiselta näyttävän, niin samalla hyväksytään se et Kallen tyyppisillä ihmisillä ei olis oikeutta mennä baariin.
Ja kyllä varmaan äidin suhteet on auttanut jutun nousemista julkisuuteen, mutta mistäs ihmeestä sitä sit pitäis kirjoittaa ellei niistä jutuista missä jotakuta – mahdollisesti jossain määrin puolustyskyvytöntä – on kohdeltu perusteettomasti väärin? Eihän se ole pois niiltä muilta, joita on kohdeltu väärin.
Ja vielä mä kyllä ihmettelen tuota ideaa et se anteeksipyyntö pitäiskin kohdistaa sille äidille. Minkä ihmeen takia? Jos muhun kaupungilla törmäis joku iso ja väkivaltaisen näköinen tyyppi niin en mä välttämättä alkais siltä vaatimaan anteeksipyyntöä, mut vaadin mä anteeksipyyntöä tai en, niin vika on sen muhun törmänneen tyypin ja sillon sen pitäis pyytää anteeks. Multa, eikä joltain mun korstolta kaverilta joka ehkä uskaltaiskin sitä anteeksipyyntöä vaatia 😀
Mitä väliä sillä on ravintolan ja poken kannalta, onko Kalle itse aiheuttanut tilansa vai ei? Samat säännöt ja johtopäätöksen ne pitäis pätee ammattilaisen ajattelussa joka tapauksessa. Poke toimi ihan oikein, kun ei alkanut paapoa Kallea sen enemmän kuin ketää ei-kehitysvammaistakaan. Se on sitä tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta, että kelle tahansa olisi voinut käydä näin. Nyt tästä vammaisuudesta tehdä farssia selittävä tekijät, vaikkei kukaan tiedä, mikä on totuus. No, ainakin ehkä joku tahvo, joka on kulkenut silmät ummessa, heräsi huomaamaan, että hei Suomessa on kehitysvammaisia ja että heitä todella saatetaan sorsia jossain. Mutta tapauksessa meni pullat ja jauhat sekas, kuten aikaisemminkin sanoin.
Se, että anteeksipyyntö pitäisi kohdistaa äidille, oli läppä. Lähinnä tarkoitin sitä, ett äitihän tässä on nyt valokiilasa ja kokee tulleessa loukatuksi. Kalle on varmaan unohtanut koko jutun ja on tyytyväinen, kun sai tästäkin showta jutun aiheen Resispossen uuden biisin sanoiksi. Äitin varpaille tässä astuttiin.
Ja saahan sitä joo kirjoittaa mistä vaan, mutta sitten täytyy tietää mitä tekee. Nää on herkkiä asioista ja voivat väärin hoidettuna vaan pahentaa asian hoitumista, niinkuin tässäkin tapauksessa. Nyt kaikki tietää kallen kasvot ja leimaa Kallen sen ”intoilijan kehitysvammaiseksi lapseksi, joka kantelee äitille aikuisena, kun ei päässyt baariin sisään” — > syrjintää ja kiusaamista ja aliarvioimista. Samalla mutsi leimattiin ammattitaidottomaksi toimittajaksi ja kiihtoilijaksi, kun ei pystynyt tällaistakaan hoitamaan kunnolla. Joskus olis vain parempi olla hiljaa ja tekemättä mitään. 😦
Noh. Siinä ollaan sitten eri mieltä, että onko parempi olla hiljaa ja tekemättä mitään. Mä uskon tän kohun aiheuttaneen sentään ainakin vammaisten oikeuksien esille nousun ja ehkä jollain tapaa myös keskustelua ravintoloiden sisäänottopolitiikasta. Toivottavasti. Ja sä taas oot sitä mieltä, että tää kohu ensisijaisesti tulee aiheuttamaan vahinkoa Kallelle eikä niinkään auta varsinaista asiaa. Ja mä sanoisin tähän, että sulla ei ainakaan oo enempää perusteita arvella tän kohun lopputuloksia kuin mulla – mitään osoitustahan ei taida olla, et Kallelle olis haittaa tän asian esiin nostamisesta ollut, ainoastaan sun idea siitä, miten ihmiset tulee käyttäytymään. Kuten mulla on ideani siitä, et vääryyksistä puhuminen saa ihmiset kiinnittämään niihin huomion, mihin ei välttämättä oo sen enempää perusteita kuin sunkaan ideaan. Ja sen mä kyllä allekirjotan et lehdillä on taipumus keskittyä siihen kohuun aina enemmän kuin asiaan – mut en näe sitä sen äidin vikana, vaan, niin kuin Tiina jo sanoi, median tapana toimia.
Sillä, onko Kalle ite aiheuttanut tilansa on aika paljon väliä. Hiukan sama asia kuin jos vietäisiin sokea ja näkevä ihminen jonnekin vieraaseen metsään ja annettais molemmille kartta, että etsi tämän avulla tie pois. Se olis samalla tavalla tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta. Ymmärtäisin, että baareilla on oikeus käännyttää humalainen, vähintään koska humalaisille ei saa anniskella. Ja jos Kalle olis ollut humalassa, tää kohu olis mun mielestä ihan aiheeton, tietysti, koska sillon vammaista olis kohdeltu tasa-arvoisesti. Mut se ei ollut humalassa, ja tosiaan on olemassa myös sairauksia joita sairastava vaikuttaa humalaiselta – ja mun oikeustaju sanoo, et joko pitää avoimesti sanoa, et ”emme palvele humalaisia, vammaisia tai sairaita” (mikä olis syrjintää vammaisten ja sairaiden kohdalla), tai ottaa selvää siitä, onko kyseessä vammainen, sairas vai humalainen. Onhan se taatusti vaikeaa, ja hiukan käy sääliksi sitä joka Kallen ovelta käännytti, koska en mäkään usko että tää henkilö välttämättä tiesi syrjivänsä, mut ei se nyt tasan ole sen vammaisen ongelma. Eli, vammaisella on mun mielestä ihan tasa-arvoinen oikeus käydä kaljalla kuin muillakin, ja toi käytäntö mikä ainakin tuolla paikassa oli käytössä, syrjii vammaisia, ja silloin on hyvä et se asia tuodaan esiin, jotta sen syrjivyys tajutaan.
Kauhee mikä raamattu tää kommentti. Sori kommenttiboksin tukkimisesta, mut kun nyt kerrankin aloin jostain olla eri mieltä niin ajattelin et on kohteliaampaa ainakin selittää, miksi.
EI, ei, ei! tosi hyvä ku kommentoit näin pitkään. :): D Perusteltuja mielipiteitä on kiva lukea ja niitä vastaan tai myötä on mielenkiintoista argumentoida.
Kiitos vaan kaikille osapuolille hiton hyvästä keskustelusta! Pysyy miehen mieli ja aivot virkeinä, vaikka polvi vaan kangistuu joka päivä lisää. 😦
Nopee kommentti tähän…
Ite kun kuulin tästä aamulla radiosta mun eka reaktio oli että ei jumalauta, tässä nyt taas tartutaan johonki tällaseen pieneen epäkohtaan ku siihen on helppo vaatia parannusta ja ignorataan sit ne tärkeemmät kysymykset. Tosiaan, vammasilla on varmasti ihan snadisti tähdellisempiäki ongelmia ku se et päästääks poke sisään baariin vai ei. Ja aika hankala uskoa et kyse olis mistää tahallisesta syrjinnästä jos tyyppi on käyttäytyny ku känninen, paha siin on lähtee setvii kuka on vaa väsyny, kuka jurris ja kuka vammanen ku 99,9% on niitä kännisiä.
Tässä mulla nousi vaan negatiivisa tuntemuksia pintaan, tällasesta turhasta asiasta nostetaan isoki kohu. Ei tää herätä mitään keskustelua vammasten oikeuksista koska toi on oikeesti niin merkityksetön juttu. Mut tähän nyt on helppo ottaa kantaa ja vaatii nyrkit ojos pokeja suvaitsevaisemmiks, tuleepahan sellanen fiilis et jotain on nyt tehty vammasten hyväks eikä tartte vaikeempiin kysymyksiin ottaa kantaa.
Juuri näin Lara. Mun mielestä tästä jäi vain paska maku ja mikä parasta/pahinta, ens viikolla kukaan ei edes muista tätä keskustelua. Ihmiset vaa tupeksii entistä enemmän Hemmingwaysiin, kun ne haluaa itse nähdä ja testata, kuinka suvaitseminen poke ja meininki siellä on. Mutta siitä en ole varma, ajoiko tää kehitysvammaisten oikeuksia yhtään mitenkään.
Onko se oikeasti niin sanotun taviksen tehtävä määritellä, mikä on kehitysvammaisten oikeuksien kannalta olennainen asia? Eiköhän se kuitenkin ole niin, että kehitysvammainen itse on parhain määrittelemään itselleen olennaisimmat ja tärkeimmät asiat. Tavisihmisella saattaa olla aika vaikeuksia yrittää käsitää, miltä tuollainen käännyttminen kehitysvammaisesta johtuu. Se, että joku tavis joskus väsymyksen tms. takia on käännytetty baarin ovelta ei ole riittävä vertailukohta.
Itse olen kehitysvammaisen ihmisen ystävä, ja olen hänen kanssaan liikkuessani törmännyt usein syrjintään. Lähes poikkeuksetta häneltä evätään pääsy baariin vammasta johtuvan horjuvan kävelyn, sekä epäselkeän puuromaisen puheen vuoksi. Pitäisikö moinen hyväksyä, ja lukkiutua kotiin neljän seinän sisälle?
Peilaatkohan sä nyt vähän turhan ärhäkästi sun omia tunteita tähän topiciin? Koska tässä tapauksessahan kukaan ei yritä mun mielestä määritellä mitään sen suurempia määrittelyitä ton Kallen puolesta, vaan tää on kaikki ny vaan tulkintaa – valtaväestön tulkintaa. 😉
On mullakin monia erityisihmisiä lähipiirissä ja oon nähny elämää sillä sektorilla mutsin duunin kautta. Mutta en mä yleisesti ole kokenut, että asenneilmapiiri olisi jotekin hirveen nega. Ehkä se riippuu myös jollain tasolla kaupungista? Siellä, mist mä oon kotoisin, on varmaan niin pienet ja läheiset piirit, ettei siellä hirveesti ulkoisiin vammoihin tai muihin katseltu. Enemmän sellanen kaikki hyväksyvä suvaitsevainen ilmapiiri…
Onpas taas tänään hankala kirjoitta oikein. kehitysvammaisesta tuntuu ( ei johtuu) plus anteeksi kaikki muut kirotusvireet ;).
Välillä on noita päiviä, et kaiks vaan menee sekas näppäimillä.
Ps. Itse asiassa mun mielestä tää Kallen tapaus, joka ON YKSITTÄINEN JUTTU, ei kyllä millään tasolla(onneksi) määrittele yleisesti kehitysvammaisten elämää ja arvoja. Siksi just mä oonkin niin kurkkuuni myöten täynnä tätä koko shittii, että tässä yritetään ny tehdä virheellisiä yleistyksiä ja kärjistyksiä, ja mä henk.koht. vihaan sellaista ajatustapaa. Mä oon akateemikko ja synnynäinen epäilijä, ja mun päähän ei vain sovi tällainen musta-valkoinen ajattelu.
Kalle = Hyvä, oikeassa.
Poke = paha, ilkeä, paska, väärässä.
Hemmingways = Hyi, huono ravintola, syrjivä, aliarvioiva ja varmaan ihan paska ruoka ja ilmapiirikin.
Ja Hemmingwaysin omistaja ja anteeksipyytäjä se vasta idiootti onkin, kun ei pyytänyt äidiltä anteeksi ”sydämellä”: Anna mun kaikki kestää… 😉
Päivitysilmoitus: Miksi Duudsonit yllytti lapsia väkivaltaan? « Ristipissarit